Svar: Light produkter - 16 mdr.
31. januar 2010
Alder:
16 mdr.
Kære mor
Når et produkt er "light", så betyder det normalt at det er tilsat kunstige sødestoffer i stedet for sukker. Der er ikke forsket så meget i hvad dette betyder for børn, men i forhold til voksne, så mener man at et indtag af kunstige sødemidler i meget stor mængde kan være kræft-fremkaldende ...
Det er også sådan, at der er visse retningslinier og regler der skal følges, når man f.eks. producerer babymad til børn. I følge et EU-direktiv er det således forbudt at bruge kunstige sødemidler i produkter til børn under 3 år. Så vidt jeg ved, at årsagen ikke at sødemidlerne i sig selv udgør en sundhedsfare, det handler mere om at at sikre, at maden indeholder energi nok og at energien ikke sikres på grund af et højt sukkerindhold (kunstigt eller ej) ... Jeg nævner det mere for at sige, at det her er vigtigt at medtænke sukker generelt til små børn og hvorfor saftevand - kunstigt sødet eller ej - ikke bør være en del af et dagligt indtag.
Nå men ... Light-produkterne køber vi, som du også nævner, fordi vi gerne vil holde den slanke linje, vi vil ikke blive for tykke. Men børn har brug for fedt, så man skal ikke give små børn produkter med lavt fedt og kalorieindhold generelt og når man er 16 måneder som jeres dreng, så skal man ikke spise fedt- eller kaloriefattigt, men spise helt almindelig sund og nærende kost, bruge smør på brøddet, drikke letmælk osv. En almindelig remoulade eller måske en let-remoulade, som stadig indeholder fedt, er altså at foretrække fremfor en helt fedtfri.
Det er jo også sådan at børns kostvaner dannes ud fra det barnet tilbydes fra det er lille og årene frem. Børn får dårlige kostvaner som voksne, hvis vi giver dem meget søde fødevarer fra de er ganske små. Selvom børn er vant til det sødemodermælken er f.eks. meget sød, så er det ikke ensbetydende med at de skal blive hængende i den søde retning.
Den søde smag, lysten til det søde, forsvinder ikke, den vil hele tiden være der, men derfor kan man godt udfordre børns smag og give dem alle andre smagsoplevelser - det sure, det bitre, det stærke, det milde osv. Det er faktisk langt bedre at fokusere på dette, fremfor at holde fast i det søde - det er vigtigt i forhold til at forebygge kræsenhed senere hen ...
Man skal huske på at børn smager helt anderledes end vi voksne gør, deres smagsløg er nye og ubrugte, de er ikke bedøvet af kaffe eller andet. Små børn smager derfor meget mere nuancerne end vi andre ofte gør og maden behøver ikke være sødet eller krydret særlig meget, så kan barnet tydeligt smage forskel.
Så for at nå frem til mit svar, så er light-produkter ikke nødvendigvis bedre end produkter der ikke er light, når det drejer sig om børn. Om det er mere skadeligt, kan diskuteres og som sagt mangler der undersøgelser i forhold til børn. Sikkert er det i hvert fald, at det er meget bedre for jeres dreng at få frisk frugt og bær og vitaminer derigennem, fremfor saftevand.
Og hvis I gerne vil give ham lidt saft i en særlig anledning, så er det faktisk bedre at give ham lidt ren økologisk saft eller juice, fremfor et light produkt.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske